Sök:

Sökresultat:

6022 Uppsatser om Elektronisk Word-of-Mouth (eWOM); Informationsanammande; Informationens kvalitet; Avsändarens trovärdighet; Effekten av eWOM; Webbaserade plattformar; Anonymitet - Sida 1 av 402

eWOM-kommunikation på Facebook & Prisjakt : En studie av skillnader i konsumenters uppfattning om eWOM

Purpose ? The purpose of this study is to identify and describe how consumer perceptions regarding information quality, sender credibility and effect of eWOM-communication differ between Facebook and Prisjakt.Approach ? Based on previous research an analytical model was designed. The parts in the model were the aspects of the problem which the present study aimed to examine. An experimental design was applied in which ten students at Örebro University were exposed to a scenario where they took part of eWOM-communication concerning a specific product on Facebook and Prisjakt and then had to answer questions in an interview. The analytical model formed the base of the interview guide used in the interview and the specific product was chosen with help from a focus group.Implication ? The study illustrates that consumers may perceive the quality higher on Prisjakt while the sender credibility can be perceived higher on Facebook.

Word of Nextopia - en djupare förståelse av Nextopia och hur det påverkar Word of mouth

The purpose of this study is to further develop the understanding of Nextopia, the belief that the next product will always be better, and the effects it has on Word of mouth, both oral (WOM) and electronic (eWOM), and investigate possible causes of this effect. This has been made through an experimental study of responses to two mineral water ads, with a manipulated time frame. First, this thesis supports the fact that there is a general Nextopia-effect on customers being exposed to a future product, which makes them evaluating the product higher in terms of feelings, attitude and intention. Further this study shows that there is also a Nextopia-effect on WOM and eWOM, by customers being more likely to recommend a future product rather than a current one. This propensity to recommend the product also has a relationship with responsibility, which correlates much stronger with WOM than eWOM.

Från ansikte-mot-ansikte till internet : Drivkrafter bakom att sprida electronic word-of-mouth

Kommunikation mellan konsumenter om produkter, word-of-mouth (WOM), kan påverka konsumenters köpbeslut. Därför är det viktigt att förstå varför konsumenter sprider information om produkter. Tidigare forskning har till stor del undersökt drivkrafter bakom WOM som ett generellt koncept, men på grund av att vi allt mer kommunicerar via elektroniska kanaler kan motiven bakom att sprida WOM ha förändrats. Forskning om detta kan bidra med ny kunskap inom området, varför denna undersökning syftar till att studera vilka drivkrafter som finns bakom electronic word-of-mouth (eWOM). En självadministrerad enkät besvarades elektroniskt av 150 respondenter för att undersöka sju olika drivkrafter.

Hantering av negativ eWOM på Twitter - Ett sätt att skapa kundrelationer

Consumers are facing a wide selection of brands trying to get their attention. An increasing amount of corporations are incorporating non-traditional media in their marketing strategies as an attempt to build relationships with their customers. However, along with the new opportunities to enhance consumer emotions about the brand, social media has brought along new risks for corporations to face. This paper investigates the consequences of different ways of handling such electronic word-of-mouth (eWOM) crisis on Twitter. Furthermore, we investigate potential differences depending on the credibility of the source that sent the message.

eWOMs påverkan vid val av resmål : Den digitala världens påverkan i valet av resmål genom spridning av tidigare erfarenheter

Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att undersöka hur eWOM (Electronic Word-of- mouth), det elektroniska sättet att sprida information samt erfarenheter av ett resmål via internet, påverkar oss som individer vid val av ett resmål.Genom användandet av kvalitativa intervjuer, enkätundersökning samt litteraturstudier inom ämnet har författarna för denna uppsats undersökt användandet av eWOM utifrån tre punkter:Hur stor påverkan eWOM har på en individ vid val av resmål,När använder sig individen av eWOM samtVilken slags information inhämtar individen med hjälp av eWOM. Efter utförandet av intervjuerna, så väl som enkätundersökningen, kom författarna till denna uppsats fram till slutsatsen att hur personer använder sig av samt sprider eWOM beror helt och hållet på vem man är som person, dock finns eWOM med genom hela beslutsprocessen vid val av ett resmål på ett eller annat sätt. Den information som respondenterna av de kvalitativa intervjuer samt enkätundersökning tog mest till sig samt det som de ansåg var viktigt, var kommentarer om tidigare erfarenheter samt åsikter kring de resmål respondenterna söker information om..

Är företagen maktlösta? : En studie om hur tjänsteverksamheter kan gynnas av eWOM.

Syfte & Forskningsfråga:Syftet med denna studie är att förstå hur regionala flygbolag arbetar med elektronisk word-of-mouth (eWOM) genom att undersöka och analysera på vilket sätt företag kan arbeta med eWOM, vilken betydelse eWOM har för tjänster inom turismsektorns privata marknad samt vilket inflytande konsumenter har genom eWOM. Med syftet i baktanke formulerades forskningsfrågan: Vilken betydelse har eWOM för företag inom turismsektorn och hur kan de använda eWOM i sin marknadsföring? Metod:I denna studie har vi använt oss utav en kvalitativ metod för att ha möjlighet att få en djupare förståelse för det valda forskningsämnet. Redan från början av studien har vi haft ett växelspel mellan teori och empiri, varför det abduktiva synsättet har använts. Vidare har empiriska data samlats in genom sex stycken semi-strukturerade intervjuer tillsammans med användandet av en intervjuguide för att till viss del kunna styra samtalet men samtidigt få mer flexibilitet där respondenterna haft möjlighet att svara fritt.

Word-of-Mouse-Effektens Mörka Sida : - En experimentell studie om hur negativ information i dagens sociala medier påverkar konsumentuppfattningar

The Dark Side of the Word-of-Mouse Effect- An experimental study of how negative information in today?s social media can influence consumer perception As a result of the electronic revolution of information dissemination, social media as a phenomenon has come to play an important part, both in society at large but also when it comes to business and marketing. Nowadays, knowledge and opinions about brands and products are spread by reputation through a wide range of social media platforms, a phenomenon which in the literature is referred to as word-of-mouse or electronic word-of-mouth (eWOM).The purpose of this paper is to investigate how people?s opinions towards a company and its product are affected by negative information in terms of eWOM. Or more precisely, whether or not there is a difference in this effect depending on information content, concerning company values on the one hand and product attributes on the other.This was done in an experimental setting where two groups of respondents were subjected to fictitious information of different types using established social media platforms.

Vilken elektronisk röst lyssnar Du på? : En kvantitativ studie om konsumenters informationssökning i en eWOM-kontext

Denna studie handlar hur konsumenter so?ker information om produkter via internet. Det talas om att konsumenter genomga?r en process, kallad beslutsfattandeprocessen, da? konsumenten avser att genomfo?ra ett ko?p. Den mest citerade beslutsfattandeprocessen besta?r av fem steg, da?r det andra steget i processen utgo?rs av informationsso?kning.

Låt inte gästen få sista ordet. : En kvalitativ studie om hur tjänsteföretag inom besöksnäringen arbetar och skulle kunna arbeta med Sociala medier, WOM och eWOM

Internet har utvecklats snabbt de senaste åren och med utvecklingen har sociala medier blivit en stor del av Internet. Sociala medier innebär all form av kommunikation som sker på Internet så som exempelvis Tripadvisor, Facebook, Twitter, Booking.com eller Instagram. Konsumenter som väljer att kommentera upplevelser och produkter på sociala medier ökar. Enligt forskning så litar framtida konsumenter mer på andra konsumenters kommentarer än vad de litar på företagets marknadsföring över deras produkt/tjänst. Kommentarer som skrivs på olika sociala medier lämnas ofta obesvarade av tjänsteföretagen.

Vad tyckte du om resan? Glöm inte att skriva en recension! : En studie om hur företag kan använda sina kunders eWOM och sociala medier för att förbättra servicekvalitén.

AbstractThe purpose of this study has been to provide a deeper understanding of how companies in the travel industry works with social media and electronic Word-of-mouth (eWOM) by analyzing and investigating social media and eWOM and how it effects customers? expectations on the companies service quality. In connection with the purpose we have chosen the following research questions: 1. In which way can companies in the travel industry interact with their customers participation on the Internet through social media. 2.

Från "Word of Mouth" till "Electronic Word of Mouth" En studie i hur begreppets innebörd förändras över tiden

Uppsats för avläggande av filosofie kandidatexamen iKulturvård, Konservatorprogrammet15 hpInstitutionen för kulturvårdGöteborgs universitet2012:20.

Användarspridd reklam på Facebook : En kvalitativ studie om hur användarspridd information på Facebook uppfattas av användarna

In this Bachelor?s essay we discuss whether eWOM (electronic word-of-mouth) is perceived as advertisement or as normal information, which is not influenced by any company, on the platform Facebook. The information which we were interested in is the one spread by normal users, and user?s perception of it. To find our results we have conducted a study in which we have used the method interview, which gives qualitative results.

Kundomdömens effekt på konsumenters val av återförsäljare : En kvalitativ studie om kundomdömen på svenska prisjämförelsetjänster betydelse för valet av återförsäljare på Internet

Bakgrund: E-handelsmarknaden är ständigt växande och människors konsumtionsbeteende har under senare år förändrats. Traditionellt sett är Word-of-mouth en starkt bidragande orsak till konsumenters köpbeslut och idag förekommer också WOM på Internet (eWOM). En typ av eWOM är kundomdömen på prisjämförelsetjänster och då förekomsten av dessa ständigt ökar är det intressant att undersöka hur dessa kan tänkas påverka konsumenter i deras köpbeslut. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur kundomdömen av återförsäljare på svenska prisjämförelsetjänster på Internet påverkar andra konsumenters val av återförsäljare. Genomförande: Denna studie genomförs genom insamling av kvalitativ data, dels genom fokusgrupper, dels genom intervjuer med representanter från svenska prisjämförelsetjänster.Resultat: Studien visar att kundomdömen har betydelse för konsumenters val av återförsäljare på Internet.

Hur Value Propositions formas genom interaktion mellan aktörer i nätverk : En studie av styrketräningsutövare och kosttillskottsprodukter

Idag marknadsförs mängder av produkter vars funktionella värde, av olika anledningar, är svårt för konsumenterna att konkret utvärdera. De Value Propositions som tillverkare och återförsäljare av dessa produkter förmedlar skiljer sig potentiellt från de Value Propositions som konsumenterna faktiskt använder sig av vid sina köpbeslut. Dessa produkters natur medför att konsumenterna tar aktörer, andra än producenterna och återförsäljarna, till sin hjälp för att vidareutveckla ursprungligt Value Proposition. Denna process utgörs av interaktion med exempelvis andra konsumenter i samma fysiska och/eller virtuella sociala nätverk. Nätverket blir då ett system för utformning och vidareutveckling av Value Propositions.

eWOM: Kundrecensioners påverkan på konsumenter utifrån Regulatory Focus-teorin

This study examines the eWOM effect, more specifically: how customer reviews effects consumers. The study is based on a modified version of the Regulatory Focus Theory which describes consumer behavior using consumer consumption goals. The purpose of this study was to examine how positive and negative customer review's influence consumers when analyzing products that are equally characterized by two consumption goals: promotion and prevention goals. The authors combined quantitative (questionnaire) and qualitative (focus groups) research methods with the sample selection for both research methods being based on students of Södertörns University. Results indicate that negative customer reviews have a stronger influence on consumers than positive customer reviews when analyzing products that are equally characterized by the promotion goals and prevention goals.

1 Nästa sida ->